W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Z dniem 1 czerwca 2025 roku wchodzi w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Nowe przepisy porządkują dotychczasowe regulacje, upraszczają procedury oraz wzmacniają nadzór nad legalnością zatrudnienia.
Zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości, bezpieczeństwa oraz dostosowanie rynku pracy
do aktualnych potrzeb gospodarczych.
Pełna elektronizacja: Od 1 czerwca 2025 roku oświadczenia, wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane elektronicznie przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozastawiane bez rozpoznania.
Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi:
Po wpisaniu oświadczenia do ewidencji, pracodawca ma obowiązek pisemnie poinformować urząd pracy o:
rozpoczęciu pracy przez cudzoziemca – w ciągu 7 dni od daty faktycznego rozpoczęcia pracy,
niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu.
Masz obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie (definitywnie) na podstawie oświadczenia.
Uwaga: zgłoszenie informacji o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie unieważnia oświadczenie z mocy prawa.
Przed zatrudnieniem cudzoziemca musisz wysłać do urzędu pracy kopię zawartej umowy.
Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
Wizy wydane w celach 01, 02,11,14, 20, 23 wizy wydane w celu tranzytu oraz wizy wydane przez inne państwo obszaru Schengen od 1 czerwca 2025 roku nie uprawniają do prac na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.
Pracodawca nie musi już przeprowadzać tzw. testu rynku pracy!
Od 1 czerwca 2025 roku zniesiono obowiązek potwierdzenia przez urząd pracy,
że nie ma odpowiednich kandydatów spośród zarejestrowanych bezrobotnych na dane stanowisko.
Od 1 czerwca 2025 roku urząd pracy może przyjąć ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty jedynie w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1 czerwca 2025 roku. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 1 czerwca 2025 roku, np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed 1 czerwca 2025 roku.